La federació veïnal demana als partits que aprovin un document a favor de la gratuïtat de la nova via
26/09/09 02:00 - Badalona – EL PUNT sara muñoz
Els principals representants del sector empresarial a Badalona han expressat el seu rebuig a la possibilitat que el nou túnel de la B-500 esdevingui una via de peatge. Alguns d'ells lamenten que si la via acaba sent de pagament «es crearà un greuge comparatiu amb Mataró, que està connectat de forma gratuïta amb el Vallès». Ara bé, per a la majoria d'empresaris el més important, per sobre del peatge, és que el projecte comenci a fructificar amb la màxima brevetat, després d'anys d'espera. D'altra banda, la FAVB demanarà en el ple de dimarts a tots els grups polítics que es pronunciïn a favor d'una via lliure de pagament.
Volen una B-500 lliure de peatge però, sobretot, volen que es faci al més aviat possible el túnel que ha de connectar Badalona amb el Vallès a través de la Conreria. És l'opinió que impera entre el sector empresarial de Badalona. El president dels empresaris badalonins, Joaquim Padrós, reclama al govern de la Generalitat que es preocupi de complir els nous terminis previstos, «i després ja ens aturarem a discutir si la via ha de ser o no de peatge». Amb tot, el màxim representant de la Federació Empresarial de Badalona (FEB) considera que la nova B-500 ha de ser gratuïta.
Aquesta opinió és compartida per Ambròs Martínez, president del gremi d'instal•ladors de Badalona i membre dels òrgans de govern de Pimec-Sefes. «No m'agrada pensar que aquesta via podria acabar sent de pagament, però el més important per a Badalona és que ens millorin la connexió amb el Vallès, malgrat que hàgim de pagar», sosté. Si la idea del peatge acaba prenent forma (com apunta que passarà), Martínez reclama que sigui una quantitat mínima, «o ens trobarem que s'ha fet una gran inversió per fer una carretera que farà servir molt poca gent».
A més, entén que en cas de ser una via de peatge es crearà un greuge comparatiu amb Mataró (la via de connexió entre aquesta ciutat i el Vallès és gratuïta), una opinió que és compartida pel president del gremi de constructors de Badalona, Enric Garí. Per ell, seria «molt injust» que el túnel de la B-500 fos de peatge, al marge del preu que s'acabi imposant. Garí lamenta que l'Ajuntament de Badalona no pressioni la Generalitat per aconseguir una via lliure de pagament. «Estic convençut que des de Badalona, si es volgués, es frenaria la idea», indica.
La FAVB, en contra
La Federació d'Associacions de Veïns de Badalona (FAVB) és un dels col•lectius que es comencen a mobilitzar en contra del peatge de la B-500. En el ple ordinari que s'ha de fer dimarts a Badalona (18 h) hi haurà, en principi, la intervenció d'un representant de la federació. Aquest col•lectiu ha fet arribar a les cinc forces polítiques amb representació a l'Ajuntament una proposta de moció que rebutja d'una manera taxativa el peatge de la B-500. El president de la federació d'entitats veïnals, Manuel López, ha explicat que fins a la data d'avui cap formació política havia donat el sí a la proposta de moció però que tot indicava que alguns partits treballaven en la redacció d'una proposta pròpia, similar o no a la de la FAVB. Fins a aquest moment, totes les formacions locals, a excepció del PSC, s'han pronunciat d'una manera clara en contra d'una via de pagament.
D'altra banda, Manuel López ha anunciat que la FAVB es reunirà demà dissabte amb els representants de la Federació d'Associacions de Veïns de Mollet per tal de dissenyar una estratègia conjunta de rebuig a un possible peatge al túnel de la B-500.
LES FRASES
JOAQUIM PADRÓS
PRESIDENT DE LA FEB
«El més important és que es faci el túnel i que es comencin a complir els terminis anunciats. Ara bé, la nova carretera no hauria de ser de peatge»
ENRIC GARÍ
GREMI DE CONSTRUCTORS
«Em semblaria molt malament que acabés sent una via de peatge, tant si es paga un cèntim com un euro. Però tinc clar que ens l'acabaran imposant»
AMBRÒS MARTÍNEZ
PIMEC-SEFEs
«No trobo bé que sigui una via de peatge, però el més important per a la ciutat de Badalona, ara per ara, és que es faci el túnel. Si té peatge, que sigui tou»
La Cambra no veu malament una via de pagament
Dels col•lectius consultats per aquest diari, la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona, amb delegació al Barcelonès Nord, ha estat l'únic que no veu malament que la B-500 acabi esdevenint una via de peatge. Segons l'opinió del director del gabinet d'Infraestructures i Territori de la Cambra, Salvador Curcoll, el pagament d'una quota «pot contribuir a redistribuir el trànsit». Això sí, reclama que es tinguin en compte i es pactin unes condicions específiques per als residents dels entorns del nou vial. Per Curcoll, igual que per la resta de representants del sector empresarial, el que esdevé realment necessari és que l'obra cristal•litzi. «El túnel de la B-500 facilitarà les relacions comercials entre els polígons industrials del Barcelonès i el Vallès, però també comportarà avantatges pel que fa a la mobilitat en el lleure o en els accessos a equipaments rellevants, com ara la UAB.» A més, recorda que el nou eix «obrirà la possibilitat de crear un nou servei de transport públic».
No hay comentarios:
Publicar un comentario