Nou presiden de la FAVB


Revista de Badalona 15 de Febrer 2008

Manuel López Nou president de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona (FAVB)

S. MUÑOZ.

Quins són el primers objectius que s’ha fixat?

L’ urbanisme i l’habitatge són temes prioritaris: seguiment i participació activa en el Consell Municipal de l’Habitatge, participació en plans com ara el de Can Llamas, la Ciutat Europea del Bàsquet, les tres xemeneies, Illa Fradera, dal de la Vila, Unió Vidrera... També hem dit en més d’una ocasió que volem promoure pisos públics a la ciutat, juntament amb la Confavc.

A què es deu l’absència de la FAVB darrerament en els grans debats ciutadans?

A l’entitat hem tingut problemes i hem preocupat de barallar-nos els uns amb els altres, però puc assegurat que això s’ha acabat. Hem fet dues assemblees i set reunions i no hi ha hagut cap problema.

Quin balanç fa dels primers mesos del nou govern?

Com a junta nova no hem fet balanç. Personalment el veig fluix. Vol, però no acaba d’arrencar. Te molts temes pendents. Am el canvi d’alcaldia potser hi haurà una empenta.

Però vostè ha criticat recentment el relleu a l’alcaldia de Badalona.

Jo voldria que els alcaldes de totes les ciutats sortissin de les urnes i amb el suport dels ciutadans, però ara el PSC li toca treballar i tria la millor opció per a Badalona. Però penso que l’alcaldessa marxa massa aviat. Personalment, no m’ho esperava. Ni jo, ni la resta de membres de la junta.

Quina posició tenen en el debat sobre l’illa Fradera?

És un debat al qual hem arribat tard. No hem pogut participar en tot allò que s’ha aprovat fins ara. Hem fet dues reunions amb les associacions de veïns de la zona (Centre i Coll i Pujol) i una altra amb ICV-EUiA. Treballarem amb l’Ajuntament per fer un projecte en condicions, ja que és un dels espais més importants de la ciutat.

Què cal fer a Dalt la Vila?

Hem contactar amb els veïns del barri, volem fer-los costat, però és un tema que tot just hem començat a treballar.

Recentment han conegut el contingut de l’ordenança de civisme. Quina opinió en té?

El dia 9 de gener van tractar en assemblea de l’ordenança de civisme i es van aprovar cinc punts, com per exemple que el text ha de tenir un ampli consens ciutadà; el debat s’ha de fer sense presses per dotar l’ordenança d’un major contingut social; la iniciativa ha de tenir un objectiu educador i no sancionador i, per tant, s’han de fer campanyes informatives abans de començar a aplicar-la. A la FAVB organitzarem una jornada el 15 de març sobre l’ordenança de civisme. Serà abans de la aprovació del text en un consell de cuitat. A l’assemblea del dia 9 van que la gent veu el text de manera diferent en funció del barri de procedència. A la zona del Centre s’aposta més per l’educació i a la perifèria, per la sanció.

Que troben a faltar en el text?

Això es el que estem preparant.

Un tema que la FAVB sempre ha reivindicat és l’eliminació del peatge del port. S’han rendit?

Ni de bon tros. Seguim pensant que s’ha de treure la barrera i volem parla d’aquesta qüestió amb Marina Badalona i amb l’Ajuntament de la ciutat. Però ara sembla que hi ha veïns de la zona que no volen que es tregui, i també volem escoltar-los.

Quines expectatives es van crear després de la primera reunió del mandat del Consell Municipal de l’Habitatge?

Veiem que el govern municipal encara s’ha de posar les piles en el tema de l’habitatge públic. Hi ha il·lusió, però encara no es veu reflectida sobre el terreny. Les dues persones de la FAVB que ens van representar en el consell no van venir gaire contents perquè falta molt nivell de concreció dels projectes que s’han de desenvolupar. Però a la federació encara no em pogut fer una reflexió conjunta. Estem esperant que els dos representants nostres ens presentin un informe.

Quins reptes s’ha de marcar la ciutat en termes de convivència?

És un dels temes que tenim sobre la taula. Jo, personalment, crec que els grups polítics estan fen partidisme amb aquest tema i s’estan equivocant. No se’n salva cap partit. No se com acabarà aquest tema, però penso que la situació a Badalona és complicada. No sóc gaire optimista en aquesta qüestió. Crec que els politics no són prou honrats en aquest tema.

Què demanen al govern per a la resta del mandat?

Que treballi molt per Badalona i que porti a terme els cinquanta objectius que es va fixar.

Els subscriuen tots des de la FAVB?

No em tingut prou temps per estudiar-los perquè ara cada vocal de la federació ha d’elaborar el seu programa, però la meva intenció és capgira la FAVB perquè sigui important en tots els temes de ciutat.

El dia de les eleccions per triar-ne nova junta va resultar el candidat més votat. N’està satisfet?

És clar que sí. L’alta vegada que em vaig presentar vaig quedar segon, i tot i que això no és una competició, es tic molt content perquè ja que jo tenia la intenció de ser president preferia ser elegit amb un gran suport dels meus companys.

Moltes entitats es van queixar que el resultat ja estava pactat abans fins i tot de les votacions.

És veritat que s’havia dit que abans de les eleccions hi havia hagut moltes reunions per preparar el procés i, atès que entre els candidats alguns érem militants del PSC, era fàcil pensar que tot estava pactat. Però puc assegurar-te que la cosa no va anar així. Dies abans de les eleccions va haver-hi la proposta de Canyet que el president fos el candidat més votat, i com que jo ja era el secretari i la gent sabia que volia ser president, potser per això alguns van començar a dir que estava fet que jo seria president. Però em va triar la junta per consens.

Vostè mateix va admetre que els dies previs a les eleccions alguns telèfons treien fum.

Això no ho negaré. Hi ha gen que ho fa per costum, però estic convençut que no va servi de res.

Ha notat ingerències polítiques?

És cert que les em denunciat alguna vegada, però en aquestes eleccions no em notat res. Jo tinc mol clar que no permetré que cap partit miri d’influir en la FAVB. Jo tinc carnet del PSC, i potser això em pot obri alguna porta a l’hora de negociar perquè hi tinc molt bona relació, però no permetré que el partit em doni ni una sola ordre. Ens poden aconsellar, el PSC o qualsevol altre partit polític, però les decisions es prenen en la junta, i serà això el que comptarà. Si veig que hi ha intents de manipular la FAVB i no els puc tallar, deixaré l’entitat.

Algunes persones o entitats van fer campanya pel vot en blanc. Com s’ho explica?

No ho acabo d’entendre. Vaig avisar personalment a Julio Molina (anterior president de la federació) que s’estava produint aquesta campanya i vam quedar mol sorpresos. Si algú volia ser president, que s’hagués presentat a veure quin suport obtenia.

La militància en diferents partits dels membres de la junta, no el crea cap discrepància interna?

Tenim independència absoluta. A la federació treballem tots per la ciutat. S’ha acabat que ens diguin que som tortajadistes o casquetistes. Ens hem compromès tots a treballar per la ciutat i no, en cap cas, a fer política de partit. Només ens interessa la política de ciutat. Va venir iniciativa a informar-nos sobre l’illa Fradera i semblava que ens volien exigir que estiguéssim d’acord am el que ells deien. La FAVB no funciona així, i ha de quedar mol clar.

Han fet definitivament les paus am el regidor del PP i ex vicepresident de la FAVB Miguel Jurado?

De moment el tem queda tancat. Hem apostat tots per començar de zero. Això vol dir que si Miguel Jurado ve a la FAVB serà rebut i escoltat com a regidor del PP que és. Parlarem cadascú des de la nostra posició. Jo no guardo rancúnia a ningú, així que fins i tot m’agradaria que m’expliqués què té en contra meu, però encara no puc entendre per què ens va denunciar, quan hem treballar braç a braç. M’encantaria entendre tot el que ha passat.

VULL UNA PRESIDENTA A LA FAVB

Cap on ha d’anar el moviment veïnal?

Ha de fer un esforç per omplir les associacions de veïns de gent jove i per renovar les persones i les idees. Sempre son els mateixos i em de trobar un sistema per enganxar més gent. I també penso que manca unió en l moviment associatiu. Oblidar les fronteres entre barris i treballar tots per la ciutat, no cadascú per la seva zona.

Per què no hi ha cap dona a la nova junta de la FAVB

Jo també m’ho pregunto, i per això m’he fixat l’objectiu de crear dins l’entitat una comissió de dones i que treballin am nosaltres. Jo no m’explico per què les associacions no van presentar candidates.

N’hi havia una però gairebé ningú la va votar.

Jo no tinc l’explicació, però em comprometo a treballar perquè en les properes eleccions, d’aquí a tres anys, la FAVB tingui per primer cop una presidenta.

Quina nota li dóna a la participació ciutadana a Badalona?

L’Ajuntament fa un esforç real perquè la societat civil hi participi.

EL PERFIL: UN SINDICALISTA AFABLE.

Aquest sindicalista de la GGT, alliberat a l’empresa Donuts, on treballa, prové de l’associació de veïns de Nova Lloreda Sud. El mandat passat, sent president Julio Molina, va ocupar el càrrec de secretari i ara s’estrena de president, un càrrec que fins fa pocs mesos no va arribar mai a imaginar que ocuparia. No amaga la seva militància en el PSC però recorda que el treballa per a l’empresa privada i que no deu res a ningú del partit. Això, indica, li dóna una llibertat d’acció que es veurà quan la FAVB hagi de prendre posicions, sense cap complex, en contra d’algun tema que impulsi el govern local. És un home afable que es va imposar amb claredat en les darreres eleccions. Sembla sincer, d’aquells que li surt per la boca tot allò que li passa abans pel cap.

No hay comentarios: